Reinhard Kleist ile Çizgi Roman Üretim Süreci Üzerine

Geçtiğimiz günlerde 7 Mart’ta dükkanımızda Reinhard Kleist ile imza günü düzenledik. Ülkemizde Nakavt!, Boksör, Havana, Nick Cave, Olimpiyat Rüyası, Berlin Efsaneleri, Castro ve Cash gibi birçok kitabı yayınlanan sanatçı ile çizgi roman üretim süreci hakkında kısa bir soru cevap yaptık. Röportajdan önce kısa bir wiki bilgisi verelerim.

Reinhard Kleist 1970 Köln yakınlarında doğdu. Okuldan sonra, Münster Görsel Sanatlar Koleji’nde baskı ve yayıncılık üzerine stajı yaptı. Orada “Lovecraft”, “Dorian” ve “Adventure of a Switchman” albümlerini oluşturuldu.

1996 yılında mezun olduktan sonra Berlin’e taşındı. Burada bir stüdyoda çalıştı. Birkaç yıl boyunca Goethe Enstitüsü’nün veya yabancı yayıncıların davetinde Meksika, Brezilya, Çin, Endonezya, Vietnam, Ürdün, Cezayir, İspanya, Kanada vb. ülkelerde atölye çalışmaları, konferanslar ve sergiler yaptı.

  • Bize üretim sürecinizden biraz bahseder misiniz?

Üretim süreci şu şekilde; öncelikle çalıştığım yayın evine kitap fikrimi sunuyorum. Bu genellikle biyografi fikirleri oluyor. Sonrasında yayıncım ile beraber hikayeyi nasıl kurgulayacağımızı tartışıyoruz. Çok iyi bir editörüm var. Bana yazı, araştırma ve anlatının dramatik yapısı adına yardım ediyor ve bu benim için çok önemli bir nokta çünkü gerçekten anlatım konusunda yardıma ihtiyacım oluyor. Sonrasında bir senaryo yazıyorum. Bu tamamen sinema senaryosu ile aynı oluyor çünkü ben sinematik çalışıyorum. Ardından ilk skeçlerim ile sayfaları planlamaya başlıyorum. Senaryoyu diyaloglara çeviriyorum; diyalogları sekanslara… Sekansları da önce resmediyorum sonra da çerçevelere yerleştiriyorum. İlk skeçler çok hızlı bitiyor. Bol bol farklı tarzlar deniyorum ve tatmin olmadığımda sayfaları hemen atıyorum. Bir sonraki adım ise sayfaları finalize etmek. Ben çok geleneksel çalışıyorum. Her şeyi kağıt ve mürekkep ile yapıyorum. Bir iPad’im var ve uygulamalar da yüklü fakat mürekkep ve fırça ile çalışmak en sevdiğim şey.

  • Peki bu işe gönül vermek isteyen genç arkadaşlarımız için kariyerinizin izlediği yoldan biraz bahseder misiniz?

Aslında biraz daha zorlu bir yol izledim diyebilirim. Grafik tasarım ve illüstrasyon okudum. Üniversite yıllarımda deneysel Amerikan çizgi roman sanatçılarından Dave Mckean ile tanıştım ve bu yönde ilerlemek istedim. İlk kitabım konusunda herkesten çok pozitif geri dönüş aldım. Üniversitede okurken bir yayınevi buldum çok güzel bir kitap yaptılar ve satışları da başarılıydı ve bu bana çizgi roman dünyasına hızlıca bir giriş noktası oluşturdu. Tabii ki ilk kitabım başarılı olduğu için çok mutlu olmuştum fakat sonrasında kariyerim yokuş aşağı inmeye başladı. Kitaplarımı satmakta zorluk çekmeye başladım çünkü tarz olarak “underground” kaçıyordu. Bağımsızdım. Sürekli farklı şeyler denemek istiyordum ve yaptıklarımdan pek memnun değildim. Bu zamanla işimi değiştirme soruları ile yüzleşmemi sağladı. Bu bana para kazanmak doğru bir mecra üzerinde mi çalışıyorum diye sorgulattı. Sonrasında Almanya’da ve Avrupa’nın genelindeki çizgi roman ve grafik roman büyük bir hareket ve başarı kazandı. Ben de o sıralarda Johnny Cash’in biyografisi üzerinde çalışmaya başladım ve bu kitap durumumu tamamen değiştirdi. Satışları çok başarılıydı ve beni Alman illüstratörler arasında üst noktalara taşıdı. Bu noktadan sonra yayın evimden çok memnundum, Almanya’daki yayıncım Carlsen Yayınevi, beni sürekli desteklediler ve sunduğum bütün fikirleri beğendiler. Bu sayede çok sayıda havalı kitap yaptık beraber ve mutlulukla söyleyebilirim ki birçoğunun satışları gayet iyiydi.

  • Esinlendiğiniz çizgi roman sanatçıları kimler peki?

Değişen birşey bu. Hala söyleyebilirim ki 90’lar dönemi Dave Mckean veya Kent Williams işlerine saygı duyuyorum fakat son zamanlarda biraz daha hikaye anlatımına önem veriyorum. Will Eisner mesela bunlardan biri. Dediğim gibi son zamanlarda çizimden çok hikaye anlatımına önem veren sanatçılar daha çok ilgimi çekiyor. Manu Lacalet mesela son zamanlarda büyük bir etki bırakanlardan.

  • Bir sonraki projeniz ne olacak?

Şu anda David Bowie ile ilgili bir grafik roman üzerinde çalışıyorum. Bunu da biliyorsunuz sanıyordum çünkü buraya geldiğimden beri dükkanda David Bowie çalıyor:)
Nick Cave kitabının lansmanı sırasında çok eğlenceli canlı çizim konserleri düzenledik. Bu kesinlikle tekrar dahil olmak istediğim bir deneyim ve bu sebeple tekrar bir müzisyen biyografisinde çalışmak istediğimden eminim. Kim olabilir diye düşündüm ve David Bowie’ye karar verdim. Benim hayatımda büyük bir yer kaplıyor. Bowie ile ilgili ilk kitap olmayacağını biliyorum. Bir tane daha çizgi roman var ve Türkçe çevirisi daha yeni yayınlanmış, Almancası da yakında çıkacak sanırım. Ama dediğim gibi David Bowie o kadar büyük bir konu ki üzerine birden fazla kitap yapılması çok normal.

CEVAP VER

Please enter your comment!
Please enter your name here

Benzer Yazılar

Fantastic Four’un Sinema Yolculuğu

Fantastic Four çizgi romanlarının Marvel evreni içerisinde...

Filmden Sonra Okunması Gereken 9 Aquaman Macerası!

Denizlerin Kralı (ve Hikayeleri) Bu...

Okunası Image Comics Serileri – RUMBLE –

Eğer Image Comics ile haşır neşir iseniz bu seriyi duymamanıza...

2018’de Satılan En Pahalı 10 Çizgi Roman (eBay)

eBay tartışmasız koleksiyon amaçlı çizgi roman alım satımı için en büyük market. Ve...

En Çok Okunanlar

Venom Yazarı Cates Hayranları Tarafından Ölüm Tehditleri Almaya Başladı

Yazar Donny Cates son açıklamalarında Venom #11 içeriği yüzünden...

War of the Realms: Dev Hikaye Öncesinde Bilmeniz Gerekenler

Evet bildiğiniz gibi çizgi roman dünyasında artık eventler eksik olmaz hale geldi. Bir kısmı maalesef...

Mutluluğa Giden Yolu Bulmak: Meat and Bone

Kat Verhoeven'ın yazıp çizdiği Meat and Bone'da tekrar...